RESULTAATGEBIED 3.1 - Verkeer / Parkeren

Wat wilden we bereiken in 2017 ?

Effect indicator

Streven

Resultaat over 2017

Bron

Wat hebben we daarvoor gedaan in 2017 ?

Locaties in Best zijn op een goede en logische wijze bereikbaar per fiets  (waaronder e-bike), gemotoriseerd verkeer en openbaar vervoer.
(Bronnen: Brainport Duurzaam Slim Verbonden 2016,
Gemeentelijk Verkeers- en VervoerPlan 2008, signalen vanuit inwoners en bedrijven)

Geen

-

-

Aanname: actief participeren in relevante overleggen leidt tot het gewenste maatschappelijk effect.

  • Actieve participatie in de overleggen met onder andere regio-gemeenten, MRE, provincie en Rijk over onder andere de uitwerking van de Bereikbaarheidsagenda, A58, Challenge-ontsluiting (ontsluiting van de noordwestflank van de regio Eindhoven), bus-, trein- en fietsverbindingen.
  • Best Mobiel - de Bestse mobiliteitsaanpak is opgesteld en vastgesteld.
  • Het bestemmingsplan dat de Challenge-ontsluiting mogelijk maakt, is vastgesteld.
  • Het proces om te komen tot een voorkeursroute voor de snelfietsroute Den Bosch - Eindhoven is gestart.
  • De Slowlane is ter hoogte van Aquabest gerealiseerd. Over de overige delen heeft besluitvorming plaatsgevonden.
  • De afsluiting van de Hoofdstraat is geëvalueerd en gehandhaafd.

Er is een goede balans tussen de aanwezige parkeervoorzieningen en de behoefte aan parkeerplaatsen.
(Bronnen: Nota Parkeernormen 2015, bestemmingsplannen en signalen van inwoners die binnenkomen via werkgroep Verkeer en Vervoer)

Geen

-

-

Aanname: continu onder de aandacht brengen van 'parkeren' in relevante dossiers leidt tot het maatschappelijk effect.

  • Bij de herinrichting van de Nazarethstraat zijn voldoende mogelijkheden voor het parkeren van auto en fiets gerealiseerd.
  • In het kader van regulier werk:  parkeertoetsen uitgevoerd bij de omgevingsvergunningen op basis van de Nota Parkeernormen 2015.
  • Extra fietsparkeerplaatsen zijn gerealiseerd in de Nieuwstraat en in Wilhelminadorp.

Goede verkeersveiligheid.
(Bronnen: signalen van inwoners die binnen komen via werkgroep Verkeer en Vervoer en gemeentelijk Verkeers- en vervoersplan)

Verplichte indicator:
Ziekenhuisopname na verkeersongeval met een motorvoertuig

2017: -
2016: -
2015: 11%
2014: 8%

VeiligheidNL

In het kader van regulier werk is verkeerseducatie door partners als VVN Best en scholen gestimuleerd. Daarnaast zijn leerlingen van het Heerbeeck College aan de slag gegaan met verkeersknelpunten uit de praktijk.

Verplichte indicator:
Overige verkeers-ongevallen met een gewonde fietser

2017: -
2016: -
2015: 11%
2014: 11%

Op dit moment zijn dit de meest recente cijfers. Het is niet bekend wanneer nadere gegevens beschikbaar zijn.

VeiligheidNL

Met de werkgroep 'Veilig fietsen', waarin lokale partners als politie, VVN, Fietsersbond en GOEB zitting hebben, is de fietsveiligheid gemonitord en zijn kleine infrastructurele maatregelen gerealiseerd.

Wat heeft het resultaatgebied gekost ?

Baten, lasten en mutaties reserves