Algemeen
Deze paragraaf geeft op hoofdlijnen een overzicht van de gemeentelijke belastingen en heffingen.
Bij gemeentelijke belastingen en heffingen wordt onderscheid gemaakt tussen:
- Algemene belastingen: de opbrengst is bestemd voor de algemene middelen, zoals de onroerende-zaakbelastingen (OZB) en de toeristenbelasting:
- Bestemmingsbelastingen: de opbrengst van deze belastingen is bestemd voor specifieke taken of voorzieningen met een duidelijk algemeen belang, zoals de afvalstoffenheffing en de rioolheffing.
- Retributies (rechten en leges): deze worden geheven van personen aan wie de gemeente een specifieke individuele dienst verleent, zoals paspoorten, rijbewijzen en vergunningen.
Inzicht in kostentoerekening en kostendekking in 2017
In het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten staat dat de paragraaf lokale heffingen inzicht moet geven in de kostentoerekening en kostendekking van de leges en heffingen. Het gaat dan om leges en heffingen waarbij sprake is van het verhalen van kosten. Via onderstaande tabel wordt dit inzicht gegeven:
Tabel kostentoerekening en kostendekking 2017
Soort heffing/ | Taakveld | Directe lasten | % | Indirecte | Totale lasten | Totale opbrengsten | Totale opbrengsten | % gerealiseerde |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Leges Algemene dienstverlening | ||||||||
Leges burgelijke stand | 0.2 | 21.764 | 37,01% | 8.056 | 29.820 | 67.922 | 38.102 | 227,8% |
Leges reisdocumenten | 0.2 | 267.090 | 27,48% | 73.393 | 340.483 | 377.670 | 37.187 | 110,9% |
Leges rijbewijzen | 0.2 | 74.235 | 47,27% | 35.093 | 109.328 | 144.216 | 34.888 | 131,9% |
Leges verstrekkingen GBA | 0.2 | 55.621 | 15,44% | 8.591 | 64.212 | 9.586 | -54.626 | 14,9% |
Leges overige publiekszaken | 0.2 | 39.927 | 19,59% | 7.820 | 47.747 | 37.041 | -10.706 | 77,6% |
Marktgelden | 3.3 | 23.237 | 26,05% | 6.053 | 29.290 | 23.451 | -5.839 | 80,1% |
Grafrechten | 7.5 | 12.587 | 46,51% | 5.854 | 18.441 | 3.279 | -15.162 | 17,8% |
Diverse leges, APV en standplaats- | div taak- | |||||||
vergunningen*** | velden | 283.591 | 77,92% | 220.974 | 504.565 | 38.202 | -466.363 | 7,6% |
Totaal 1: | 778.052 | 365.834 | 1.143.886 | 701.367 | -442.519 | 61,3% | ||
2. Leges fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning | ||||||||
Vergunningverlening milieu | 8.3 | 137.555 | 56,20% | 77.299 | 214.854 | 7.072 | -207.782 | 3,3% |
Vergunningverlening ruimtelijke | ||||||||
regelgeving | 8.3 | 513.459 | 55,31% | 284.014 | 797.473 | 1.015.757 | 218.284 | 127,4% |
Totaal 2: | 651.014 | 361.313 | 1.012.327 | 1.022.829 | 10.502 | 101,0% | ||
3. Leges Europese dienstenrichtlijn | ||||||||
Leges voor evenementen*** | 1.2 | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. |
Totaal 3: | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
4. Heffingen obv 100% kostendekking (raming) | ||||||||
Afvalstoffenheffing**** | 7.3 | 3.089.340 | 2,32% | 71.587 | 3.160.927 | 3.604.632 | 443.705 | 114,0% |
Rioolheffing***** | 7.2 | 2.226.968 | 10,33% | 230.115 | 2.457.083 | 2.214.833 | -242.250 | 90,1% |
Totaal 4: | 5.316.308 | 301.703 | 5.618.011 | 5.819.465 | 201.454 | 103,6% | ||
*: % opslag indirect = indirecte lasten begroting 2017 / directe lasten begroting 2017 X 100% | ||||||||
**: indirecte lasten = % opslag indirect X directe lasten rekening | ||||||||
***: de administratie in 2017 was niet ingericht om inzicht in titel 3 leges te verschaffen.Vanaf 2018 kan dit inzicht wel gegeven worden. | ||||||||
****: in de opbrengst voor afvalstoffen zit € 436.000 niet geraamde opbrengsten voor PMD verwerking. Zonder deze incidentele opbrengst was de kostendekking 100%. | ||||||||
*****: in 2016 heeft een onvoorziene rioolinspectie plaatsgevonden. Op basis hiervan hebben er diverse noodreparaties plaatsgevonden. De extra niet geraamde lasten hiervan waren € 199.000. Zonder deze incidentele last was de kostendekking 99% | ||||||||
. |
Kosten van heffing en invordering (perceptiekosten)
Er zijn diverse kosten die samenhangen met het heffen en invorderen van gemeentelijke belastingen en heffingen. Hieronder vallen niet alleen de directe loonkosten, maar ook alle overige kosten die hiermee samenhangen.
De kosten van het heffen en invorderen van de gemeentelijke belastingen (inclusief rioolheffing en afvalstoffenheffing) waren in 2017 € 229.700. Het gaat dan om de volgende belastingen: onroerende-zaakbelastingen, precariobelasting, toeristenbelasting, bouwgrondbelasting, reclamebelasting, afvalstoffenheffing en rioolheffing. Verder vallen hieronder ook 1/3 van de uitvoeringskosten van de Wet waardering onroerende zaken (gezamenlijke uitvoering voor de belastingdienst en het waterschap). De opbrengst van de belastingen en heffingen was in 2017 € 10.627.709. De perceptiekosten waren 2,2% van de opbrengst.
Overzicht gemeentelijke belastingen en heffingen
Wettelijk (met name in de Gemeentewet) is bepaald welke belastingen de gemeente mag heffen. De gemeente heeft binnen dit kader de vrijheid om een bepaalde belasting wel of niet in te voeren. Ook mag de gemeente vaak de hoogte van de tarieven bepalen. Bij een aantal heffingen geldt echter een beperking. Zo mogen de leges niet hoger zijn dan de kosten (maximaal kostendekkend). Daarnaast is voor een aantal tarieven in bijzondere wetten maximum tarieven opgenomen.
Onderstaand een overzicht van de belangrijkste gemeentelijke belastingen en heffingen en de opbrengsten daarvan in 2017:
Opbrengsten belastingen, leges en heffingen
Werkelijk 2016 | Begroting 2017 | Werkelijk 2017 | |
---|---|---|---|
Belastingen: | |||
Onroerende-zaakbelastingen | 4.958.336 | 5.247.000 | 5.198.125 |
Bouwgrondbelasting | 3.732 | 4.470 | 6.801 |
Reclamebelasting | 58.069 | 61.509 | 54.828 |
Precariobelasting | 109.317 | 91.300 | 95.225 |
Toeristenbelasting | 14.835 | 14.000 | 18.211 |
Totaal opbrengst belastingen: | 5.144.289 | 5.418.279 | 5.373.190 |
Leges en heffingen: | |||
Afvalstoffenheffing | 3.033.873 | 3.077.879 | 3.060.594 |
Rioolheffing | 2.168.742 | 2.205.933 | 2.193.925 |
Leges algemene dienstverlening (o.a. leges | |||
leges burgerzaken) | 604.000 | 676.947 | 674.638 |
Leges fysieke leefomgeving / | |||
omgevingsvergunningen (o.a. leges | |||
WABO en milieu) | 697.921 | 654.412 | 1.022.828 |
Leges Europese dienstenrichtlijn (o.a. leges | |||
leges voor evenementen)* | p.m. | p.m. | p.m. |
Totaal opbrengst leges en heffingen | 6.504.536 | 6.615.171 | 6.951.985 |
Totaal | 11.648.825 | 12.033.450 | 12.325.175 |
* Deze leges zijn begrepen onder leges algemene dienstverlening.
Gemiddelde lastendruk per gezin
Belasting / heffing: | Rekening 2016 | Rekening 2017 |
---|---|---|
Gemiddelde ozb-aanslag per gezin, meerpersoons | 252 | 254 |
Afvalstoffenheffing | 251 | 251 |
Rioolheffing | 161 | 163 |
Totale lastendruk Best | 664 | 668 |
Bron Atlas van de lokale lasten 2017
Vergelijking lastendruk Best in 2017 ten opzichte van de gemiddeld landelijke lastendruk in 2017
Best | Gemiddeld | Laagst | Hoogst |
---|---|---|---|
668 | 723 | 487 | 1211 |
Bron Atlas van de lokale lasten 2017
Vergelijking lastendruk Best in 2017 ten opzichte van de gemiddelde lastendruk regionaal in 2017
Best | Eindhoven | Nuenen | Oirschot | Son en Breugel | Veldhoven |
---|---|---|---|---|---|
668 | 529 | 940 | 961 | 599 | 545 |
Bron Atlas van de lokale lasten 2017
Uit de vergelijkingen voor 2017 blijkt dat de woonlasten in Best redelijk laag waren. Zowel in vergelijking met de landelijke als regionale lasten. De gemeente Best stond in de landelijk ranglijst qua laagste woonlasten voor meerpersoons-huishoudens op plaats 80 van de 398 gemeenten. Binnen de provincie Noord-Brabant staat de gemeente Best op plaats 15 van de 66 gemeenten. Er zijn dus maar 14 gemeenten in Noord-Brabant die minder woonlasten in rekening hebben gebracht.
Toelichting belastingen en heffingen
Belastingen en heffingen zijn overeenkomstig de voor 2017 vastgestelde uitgangspunten geheven en geïnd. Een drietal heffingen worden hieronder nader toegelicht, omdat de ontwikkelingen in 2017 daar aanleiding toe geven.
1.Leges fysieke woonomgeving / omgevingsvergunningen
In de begroting 2017 werd rekening gehouden met een totale opbrengst van € 654.412. De werkelijke opbrengst was in 2017 € 1.022.828.
De hogere opbrengst werd veroorzaakt doordat bouwactiviteiten aanzienlijk zijn aangetrokken in 2017. Na aftrek van extra lasten, leidt dit tot een kostendekking van 126%. Dit is 52,7% hoger dan in begroting 2017 werd verwacht.
2.Afvalstoffenheffing
Vanaf oktober 2017 wordt afval in Best gewijzigd ingezameld. Dit heeft tot gevolg dat er meer opbrengst voor afvalstromen kunnen worden gerealiseerd. Tegenover de hogere opbrengsten staan incidentele opstartkosten zoals invoering- en communicatiekosten. Daarnaast ontstaan structureel nieuwe kosten door het gescheiden ophalen van het afval. Er zijn onder andere extra afvalcontainers verstrekt , die structureel moeten worden ingezameld.
In 2017 zijn (incidenteel), vooraf niet geraamde opbrengsten, voor de inzameling van PMD in 2016 en 2017 ontvangen. Hierdoor kwam de werkelijke kostendekking in 2017 uit op 107%.
3.Rioolheffing
In 2017 heeft een scan van ons rioolstelsel plaatsgevonden. Als gevolg van deze scan waren diverse reparaties noodzakelijk. Verwacht wordt dat de hogere lasten op de midden(lange) termijn tot minder onderhoudslasten en minder vervanging van riolering leidt. Als gevolg van gewijzigde voorschriften mag een (nadelig) resultaat niet meer worden verrekend met de voorziening rioolbeheer. Hierdoor was de kostendekking in 2017 (incidenteel) 94%.
Kwijtschelding
De gemeente Best kent een ruim kwijtscheldingsbeleid. Tot de doelgroep behoren belastingplichtigen met een inkomen tot 100% van de bijstandsnorm. Voor kwijtschelding komen de onroerende-zaakbelastingen, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing in aanmerking.
Alle inwoners met een uitkering WWB levensonderhoud worden vrijgesteld van de betaling van de hierboven vermelde belastingen. Bovendien wordt degene die een aanvraag bijzondere bijstand indient, gewezen op de mogelijkheid van kwijtschelding en wordt een aanvraagformulier verstrekt. Het staat iedereen vrij een aanvraag te doen voor kwijtschelding via een aanvraagformulier.
Overzicht verleende kwijtscheldingen
Jaar | Aantal | Bedrag |
---|---|---|
2009 | 541 | € 131.504 |
2010 | 609 | € 148.418 |
2011 | 522 | € 125.482 |
2012 | 426 | € 108.527 |
2013 | 447 | € 169.495 |
2014 | 462 | € 184.775 |
2015 | 442 | € 171.414 |
2016 | 543 | € 208.651 |
2017 | 501 | € 200.183 |