RESULTAATGEBIED 1.1 - Bestuur

Wat wilden we bereiken ?

Effect indicator

Streven

Resultaat over 2017

Bron

Wat hebben we daarvoor gedaan in 2017 ?

Een transparant functionerende en zichtbare raad die inwoners betrekt bij besluitvormings-processen

Oordeel inwoners over invloed als kiezer

> landelijk gemiddelde in 2016

nieuwe indicator (rapportcijfer): 6,1
landelijk gemiddelde : 6,0

'Waar staat je gemeente'

In dit kader zijn als pilot twee buurtschouwen gehouden en er is een burgertop georganiseerd. Bij diverse beleidsontwikkelingen is geëxperimenteerd met verschillende vormen van inwonersparticipatie.

Oordeel inwoners over vertegenwoordiging door raad

> landelijk gemiddelde in 2016

nieuwe indicator (rapportcijfer): 6,1
landelijk gemiddelde : 6,0

'Waar staat je gemeente'

De raad heeft geëxperimenteerd met diverse werkvormen om bestuurlijke vernieuwing meer vorm en inhoud te geven. Daarnaast is het thema Bestuurlijke vernieuwing regelmatig onderwerp van gesprek geweest tussen raad, college en ambtelijke organisatie.

De begroting is (meerjarig) structureel sluitend

Begrotingssaldo

> 0 in 2017

Programmabegroting 2017

Via de reguliere P&C-cyclus is de financiële voortgang bewaakt en waar nodig is de begroting bijgesteld door begrotingswijzigingen.

Inwoners en bedrijven zijn betrokken bij het overheidsbeleid en -uitvoering en gaan hierbij uit van eigen kracht (Beleidsakkoord)

Oordeel inwoners over invloed als partner

> landelijk gemiddelde in 2017

nieuwe indicator:  %(helemaal) mee eens: 37%
landelijk gemiddelde: 35%

'Waar staat je gemeente'

Vele acties van het uitvoeringsprogramma uit de Notitie inwoners- en overheidsparticipatie zijn opgepakt.  
Voortgang van een aantal belangrijke acties:

  • De voorbereidingen voor een digitaal inwonerspanel zijn gestart.
  • Bewoners, gemeente en organisaties hebben samen een passende aanbieder van een (digitaal) bewonersplatform gekozen.
  • Met Best Duurzaam (BD) is een convenant voorbereid om de samenwerking vast te leggen. Ook is aan BD subsidie verleend.
  • De cliëntenparticipatie binnen het sociale domein is opnieuw opgezet.
  • Samen met inwoners is informatie verzameld die inwoners hulp biedt bij hun initiatieven. Deze informatie is online geplaatst.
  • Bewoners, bewonersoverleggen, WBO en gemeente hebben gewerkt aan een plan van aanpak voor de doorontwikkeling van de bewonersoverleggen tot verbindingsknooppunten in de wijk.

Klantvriendelijke en efficiënte dienstverlening

Oordeel van de inwoners als klant  

> landelijk gemiddelde in 2017

nieuwe indicator (rapportcijfer): 6,9
landelijk gemiddelde: 6,7

'Waar staat je gemeente'

  • In 2017 zijn de krachten gebundeld van de programma's transformatie in het sociaal domein, implementatie van de omgevingswet, het programma Samen op ons Best en de dienstverleningsvisie. Er is samenhang gecreëerd tot op het niveau van acties en interventies. Leidende principes uit de Dienstverleningsvisie (betrouwbaarheid, duidelijkheid, eenvoud, variatie en samen) worden doorvertaald in andere programma’s en in onze werkprocessen.
  • Binnen de organisatie zijn we gestart met een cultuurprogramma om de uitgangspunten van de dienstverleningsvisie op het gebied van houding en gedrag gezamenlijk te dragen.

% tijdig nagekomen terugbelnotities of voicemailberichten

85% binnen  2 werkdagen in 2017

2017: -
2016 : 76%
2015 : -
2014 : -
2013 : 77%
2012 : 67%

TELAN- onderzoek telefonische bereikbaarheid

  • De resultaten van het onderzoek over 2016 zijn in maart 2017 besproken met het MT. Dienstverlening in brede zin heeft in 2017 veel aandacht gekregen. Onder meer door samen op te trekken met partners, Klantreizen, Samen op ons Best en de sessies Domeingericht werken.

Digitale dienstverlening vervangt waar mogelijk de overige vormen van dienstverlening.

Verhouding verschuift van fysieke baliecontacten naar digitaal aangevraagde producten.

12 producten in 2017 ten opzichte van 2016 (4)

2017: -
2016:4
2015 : -
2014 : -

Managementinfor-matie uit het klantbegeleidingssysteem.

  • Visie op digitale dienstverlening is vastgesteld.
  • Het plan van aanpak en planning per jaar is opgesteld.
  • Meerdere I-burgerzaken producten zijn geïmplementeerd in de website.
  • Inwoners worden structureel gestimuleerd om informatie digitaal op te zoeken en producten digitaal aan te vragen.

Deregulering

Minder of flexibelere regelgeving

Zo min mogelijk regels, maar met behoud van duurzaamheid en voldoende veiligheid

Interne inventarisatie

  • Eerste opzet van een projectplan voor herziening van de APV is gemaakt.
  • Het subsidiebeleid is herijkt, waarbij onder meer in een aantal gevallen meerjarige subsidieaanvragen mogelijk zijn.

De inwoners en ondernemers van Best hebben voordeel van regionale samenwerking (Visienota 'Regionale samenwerking op z'n Best' )

Geen

-

Aanname: de genoemde activiteit is een volgende stap naar het behalen van voordeel uit de samenwerking.

  • In 2017 is de besluitvorming afgerond over 1) de bestuurlijke toekomstvisie van Best   2) de evaluatie Metropoolregio Eindhoven  3) de evaluatie Stedelijk Gebied Eindhoven
  • De samenwerkingsagenda Stedelijk Gebied Eindhoven 2018-2025 is aangeboden aan de gemeenteraad (in januari 2018 vastgesteld). Er is een plan van aanpak opgesteld voor de herijking van de Metropoolregio Eindhoven.

*landelijk = deelnemende gemeenten met 25.000 tot 50.000 inwoners

Wat heeft het resultaatgebied gekost ?

Baten, lasten en mutaties reserves