Baten, lasten en mutaties reserves
Bedragen in duizenden euro's
Realisatie 2016 | Vastgestelde begroting 2017 | Gewijzigde begroting 2017 | Realisatie 2017 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 10.217 | 7.246 | 9.616 | 9.707 | |||||||
Baten | 1.226 | 702 | 800 | 869 | |||||||
Saldo voor bestemming | 8.991 | 6.544 | 8.815 | 8.837 | |||||||
Stortingen in de reserves | 0 | 0 | 1.100 | 0 | |||||||
Bijdragen uit de reserves | 870 | 296 | 3.624 | 3.007 | |||||||
Saldo na bestemming | 8.121 | 6.248 | 6.291 | 5.830 |
Welke verschillen zijn er ten opzichte van de gewijzigde begroting 2017 ?
Lasten
In het resultaatgebied 5.1 Jeugd en Onderwijs zijn de lasten € 91.000 hoger. Exclusief loonkosten zijn de lasten € 455.000 hoger.
Het belangrijkste verschil:
- Er is minder uitgegeven aan voorschoolse voorzieningen, omdat binnen de doelgroep minder gebruik van subsidie is gemaakt vanwege de hoogte van het inkomen van de ouders (€ 122.000 voordelig)
- Per saldo hogere lasten voor de gespecialiseerde jeugdzorgvoorzieningen (€ 580.000 nadelig).
Dit betreft onder meer de volgende jeugdzorgvoorzieningen: intramurale (jeugdzorg plus) voorzieningen (€ 169.000 voordelig), ondersteunend wonen (€ 688.000 nadelig). De jeugdzorg is een openeinderegeling waarbij de gemeente de vraag maar ten dele kan beïnvloeden. Hierdoor is er kans op onder- of overschrijding van budgetten. Voor jeugdzorg plus volgt nog een afrekening in 2018.
De loonkosten zijn € 364.000 lager. Een toelichting hierop is opgenomen in de paragraaf bedrijfsvoering.
Baten
In het resultaatgebied 5.1 Jeugd en Onderwijs zijn de totale baten € 69.000 hoger.
Het belangrijkste verschil:
- Inkomsten door uitvoering van de indicatiestelling beschermd wonen door de gemeente Best (€ 45.000 voordelig)